Hartcoherentie en myofeedback

Hartslagvariabiliteit en hartcoherentie

 

Ons hartritme varieert voortdurend, ook wanneer we in rust zijn.

Het hart gaat sneller kloppen bij inademing en bij uitademing gaat het hart trager kloppen. Het wisselen van de tijdsintervallen tussen de hartslagen noemen we hartslagvariabiliteit (hrv). Bij gezonde personen verschilt de tijd tussen twee hartslagen dus continu. Deze onregelmatigheid toont aan dat de hartfrequentie zich goed aanpast aan de omstandigheden van het hart en de bloedvaten. Hartslagvariabiliteit geeft ons belangrijke informatie over de veerkracht en de vitaliteit en over de gemoedstoestand van het lichaam. Een hoge hrv is belangrijk voor gezondheid en welbevinden en om goed met stress om te kunnen gaan.

 

Verandering onder invloed van stress

Bij stress, een gejaagd gevoel, frustratie, negatieve gevoelens, en emoties wordt onze hrv schokkend en chaotisch.

Mensen die gelukkig zijn en zich gewaardeerd voelen hebben meestal een hoge hrv en deze blijft in een regelmatig ritme gehandhaafd (hartcoherentie).

Hartslagvariabiliteit is de wisseling tussen de hartfrequentie. In onderste plaatje links tussen de 60 en de 80.

Hartcoherentie is de regelmaat in deze wisselingen (zoals in onderste plaatje rechts).

Hartcoherentie-01
Hartcoherentie-02

De begeleiding

Hartcoherentietraining zorgt ervoor dat uw ritme variabel en meer samenhangend wordt. Dit kan in iedere situatie worden toegepast. Hartcoherentietraining gaat via een ademhalingstechniek.

U ziet uw hartslag op een computerscherm en leert wat stress met uw lichaam doet.

Het hart en ademhaling (beide zitten in de borstholte) stemmen zich op elkaar af. Ook wel hart brein leren genoemd. Deze behandelmethode wordt door Anjo Oostveen gedaan.

De coherentietraining bestaat uit 3 stappen

  1. Hartfocus; focus op het hart
  2. Hartademhaling; Focus op de adem en breng de adem naar een rustig ritme. Stop met sturen en laat de adem vanzelf rustig blijven.
  3. Hartgevoel; Blijf ademen door het gebied van het hart, denk terug aan een prettig gevoel. Ervaar dit positieve gevoel opnieuw.

 

Effecten

  • Ontspannen gevoel
  • Vermindering angst en paniek
  • Bloedruk daalt
  • Verlaging van stresshormonen
  • Beter welbevinden